Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Články

Jóga Vasištha - Kniha III. - O stvoření - III.3 - III.4

1. 3. 2017 - Lenka

Stvořitel je Vědomí a projevuje se jako myšlenka. Vědomí je čiré a čisté, myšlenka je příčinou omylu a zmatení. Stvořitel je Inteligence, která udržuje celý vesmír, a každá myšlenka, která v této Inteligenci vzniká, dostává nějaký tvar, formu. Přestože podstatou všech těchto forem je čistá inteligence, tak z důvodu sebezapomnění a představy o fyzickém těle, zůstávají tyto formy, ve skutečnosti nehmotné, uvězněny ve fyzickém těle.

III.3

VASIŠTHA pokračoval:

Jestliže Stvořitel (Brahma, nebo též svatý muž z našeho příběhu) nemá žádnou karmu, nemá ani vzpomínky na minulé činy. Brahma, jenž je samozrozený, nemá fyzické, ale pouze jemnohmotné duchovní tělo. Smrtelné bytosti mají těla dvě, fyzické a duchovní, ale nezrozený Stvořitel má pouze duchovní tělo, neboť neexistuje příčina, která by dala vzniknout tělu fyzickému.

Sám nezrozen je Stvořitelem všech bytostí. Vše, co bylo vytvořeno, je téže podstaty jako to, z čeho to bylo vytvořeno (zlatý náramek má stejnou podstatu jako zlato). Příčinou rozmanitosti stvořeného světa byla myšlenka Stvořitele, který nemá fyzické tělo, a proto podstatou stvořeného světa je opět myšlenka bez hmoty.

Ve Stvořiteli se objevila vibrace a jakožto myšlenka se rozšířila v podobě vesmíru. Díky této vibraci vzniklo jemnohmotné tělo každé bytosti, které je vytvořené z inteligence. Tím, že tyto bytosti byly stvořeny pouze z myšlenky, je jejich projevení zdánlivé, třebaže je pociťují jako skutečné. A toto projevení, považované za skutečnost, bude mít své pozorovatelné následky, podobně jako sexuální zážitek zakoušený ve snu. Podobně Stvořitel, neboli svatý muž z našeho příběhu, přestože fyzické tělo nemá, projevuje se tak, jakoby ho měl.

Stvořitel je Vědomí a projevuje se jako myšlenka. Vědomí je čiré a čisté, myšlenka je příčinou omylu a zmatení. Stvořitel je Inteligence, která udržuje celý vesmír, a každá myšlenka, která v této Inteligenci vzniká, dostává nějaký tvar, formu. Přestože podstatou všech těchto forem je čistá inteligence, tak z důvodu sebezapomnění a představy o fyzickém těle, zůstávají tyto formy, ve skutečnosti nehmotné, uvězněny ve fyzickém těle.

Stvořitel takové iluzi nepodléhá. Protože je jeho podstata duchovní nikoli hmotná, je i podstata jím stvořeného světa ve skutečnosti duchovní. Podstatou stvoření je inteligence, stejně jako je inteligencí nejvyšší Bytí, Brahman. Materiálnost stvořeného světa je jen vzdušný zámek, iluzorní představa, již stvořila mysl jedince.

Stvořitel je mysl či inteligence a jeho projevem je opět mysl či inteligence. Myšlenka je neoddělitelná od mysli. Pozorovaný objekt je neoddělitelný od pozorovatele. Není mezi nimi žádný rozdíl.

III.4

VÁLMÍKI řekl:

V tomto okamžiku se již slunce rychle sklánělo k západnímu pohoří, jakoby zatoužilo rozjímat o slovech mistra a poskytnout světlo i dalším místům na zemi.

RÁMA se zeptal:

Ó svatý, řekni mi prosím, co je to ve skutečnosti mysl.

VASIŠTHA odpověděl:

Tak jako je prázdný a nehybný prostor, tak bezforemné a prázdné nic je i mysl. Ať skutečná či neskutečná, je zastoupená ve všech objektech vnímání. Rámo, kde je myšlenka, tam je mysl, mezi těmi dvěma není rozdíl. To, co dává vzniknout hmotnému či fyzickému tělu, je mysl. Ono Já, oděné hávem duchovního těla, je mysl. Nevědomost, samsára, mysl, omezení, znečištění, temnota a netečnost jsou synonyma. Zkušenost sama je mysl a to, co je zakoušeno či vnímáno, je opět mysl.

Celý tento vesmír není nic jiného než vědomí, jež dlí v každém atomu, podobně jako zlatá ozdoba není nic jiného než zlato. Tak jako se ve zlatě ukrývá možnost vytvoření zlaté ozdoby, tak v subjektu (v tom, kdo vnímá a zakouší – pozn. L.V.) existuje možnost vzniku objektu či světa objektů. Pokud se však subjekt zbaví představy světa objektů, pak existuje vědomí samo, bez projeveného světa. Je-li toto pochopeno, pak ze srdce člověka odejde lidská láska i nenávist, rozlišování libého i nelibého a stejně tak falešné představy „já“, „ty“ a „svět“. Zmizí i samotná tendence k vytváření představ. Toto je pak osvobození.

RÁMA se zeptal:

Svatý muži, pokud je objekt vnímání skutečný, pak nemůže zmizet, a je-li neskutečný, pak ho jako neskutečný nechápeme. Jak lze toto překonat?

VASIŠTHA řekl:

Ó Rámo, vidíme přece, že existují mudrci a svatí muži, kteří to překonali! Vnější objekty, jako například prostor, nebo psychologické faktory jako „já“ existují jen coby označení, jména. Ve skutečnosti neexistuje ani svět objektů ani „já“, které objekty pozoruje, ani samo pozorování ani prázdno ani nehybnost. Jediné, co existuje, je vědomí, čit. A v něm vytváří mysl rozmanitost, různé činy a různé zkušenosti, pocit omezení i touhu po osvobození.


překlad Lenka Vinklerová

další části knihy

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.