Nová kniha:


Tat Tvam Asi / Ty jsi To – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1975 – 1980.  Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


Paramátman ve všem a v každém – promluvy Šrí Nisargadatta Maharadže z let 1954 – 1956. Kniha vychází v nakladatelství dybbuk – viz. www.dybbuk.cz.


proste_budte_n.jpgJóga Vásištha, nebo též Mahá Rámajána, je starý indický text pojednávající o tom, jak mudrc Vasištha předává princi Rámovi učení o podstatě jedince, světa a Bytí vůbec. Text je plný rozmanitých příběhů, které mají Rámovi ukázat cestu k pochopení či nazření Skutečnosti a naplnění života. Jde o překlad z anglické verze od Svámího Vénkatéšánandy (zkrácené ze sanskrtského originálu přibližně na třetinu) doplněný sanskrtským slovníkem a vysvětlivkami. Kniha má téměř osm set stran, je vázána v pevné vazbě a obsahuje barevné ilustrace. V podobném rozsahu toto dílo dosud česky nevyšlo. Všechny další podrobnosti o knize najdete na stránkách www.samhita.cz.


proste_budte_n.jpgÁtma-bódha neboli „Poznání Já“ je krátké dílo shrnující základní principy učení advaita-védánty. Tradičně bývá připisována Ádi Šankaráčárjovi (8. stol.), ale o jeho autorství se vedou spory. Jestli byl autorem skutečně Ádi Šankaráčárja nebo někdo jiný není pro nás asi až tak podstatné. Důležitý je obsah tohoto textu, kterému je i tradičně přikládána vysoká hodnota. Také Ramana Maharši přeložil tento text ze sanskrtu do tamilštiny (resp. opravil existující tamilský překlad). Překlad ze sanskrtu - David Dostal. Kniha vyšla jen v elektronické podobě a je volně ke stažení: PDF, EPUB, MOBI



Audio/Video ukázka:

Nisargadatta Maharádž - Citáty a fotky

Šrí Nisargadatta Maharádž - Nirupany

Každý čtvrtek zde najdete přednášku (nirupanu) od Šrí Nisargadatta Maharadže. Těchto přednášek je dohromady 140. Všechny se pokusím s Gabi postupně přeložit, tzn. že zde budou přibývat všechny nirupany, které budou uloženy v sekci Texty na pokračování, a odkaz bude také dole pod textem každé nirupany pod názvem Texty Na pokračování - Nirupany Šrí Nisargadatta Maharadž.

Jak tyto nirupany vznikly? Pan Kširsagr dostal zasvěcení od Šrí Nisargadatta Maharadže a poté navštěvoval svého mistra pravidelně čtyři roky v letech 1977 - 81 v Mumbaji, Khetwadi 10, v bytě, kde měl Maharadž promluvy. Zpočátku v důsledku nahromaděných konceptů bylo pro něho Maharadžovo učení stěží pochopitelné, postupně však byl schopen se na to stále více napojovat, až nakonec pocítil velkou úlevu a prožil pocit světla. Uvědomil si, že toto učení je prostá pravda. Poté, co si pan Kširsagr uvědomil výjimečnost Maharadžových slov, rozhodl se je zapisovat, aby si je mohl tímto způsobem stále znovu a znovu číst, a mohl tak rozjímat nad učením svého mistra. Dohromady ručně zaznamenal 500 stran poznámek. Ukázal je Maharadžovi, který je odsouhlasil, a řekl mu, aby se s nimi podělil s ostatními oddanými. Poděkujme proto panu Kširsagrovi, že zaznamenal v jazyce maráthí tyto nirupany, které Maharadž přednášel při vyjímečných událostech, tzn. každý čtvrtek v Den Guruů, při oslavách a svátcích. Poděkujme také paní Dungadži, která tyto nirupany přeložila z maráthí do angličitiny ve svých 80 letech. Byla také velmi oddaná Maharadžovi, s jeho milostí a požehnáním byla schopna toto učinit. Přeložila také z maráthí do angličitiny knihy s učením Šrí Siddharaméšvara Maharadže (Universální Klíč k Sebe-realizaci, Amrut Lája 1,Vše je iluze, Oddanost po Seberealizaci).

 

|| rádžádhirádž sadgurunáth šrí nisargadatta mahárádž kí džej ||

 Aleš a Gabriela

1. část

    1. Všechny světské aktivity každé živé bytosti jsou vykonávány za účelem zabavení vědomí
    2. Budete-li se držet Guruových slov, čeká vás duchovní vývoj, a stejně tak šťastný bude i váš světský život
    3. Plně si uvědomuji, že oddaný se nijak ode mne neliší
    4. Pochybovat o slovech Gurua je ten největší hřích
    5. Nejvyšším náboženstvím je žít s přesvědčením, že jsme ryzí vědomí
    6. Láska ke slovům tu je tak dlouho, dokud tu je nevědomost
    7. Vaše přesvědčení by mělo spočívat v Guruových slovech
    8. Ten, kdo realizoval Prakrti a Purušu, se stal osvobozený
    9. Poznejte, že jste bez žádostí
    10. Bez víry v Gurua se budete potulovat od jednoho učitele k druhému a navštěvovat všelijaká posvátná místa
    11. Ať už prána odejde dnes či za deset tisíc let, pro džňánina tu není nikdy žádný zisk či ztráta
    12. Nepotřebujete příkazy a předpisy jakéhokoliv náboženství
    13. Bez víry v Gurua tu není šance získat toto poznání Já
    14. Blaženost z tohoto vědomí se nedá k ničemu v hmotném světě přirovnat
    15. Prostor je všude, ale vědomí je před prostorem
    16. Toto vše, jednotlivost i celek, je ve svém úhrnu vědomí
    17. Stejné vědomí přebývá ve všech
    18. S vírou v Gurua navždy zmizí strach ze smrti
    19. Z pohledu džňánina se nikdy nic nestalo
    20. Jakmile se poznání o vašem pocitu bytí stane jasné, budete schopni transcendovat máju
    21. Předtím, než bylo poznáno toto vědění, tu nebyla zkušenost nepřítomnosti klidu
    22. S milostí Sadgurua navždy zmizí iluze zrození
    23. Okamžik smrti je momentem velkého štěstí
    24. Staňte se tak drobní, že vás nikdo nespatří
    25. Považujte Guruova slova za zákon
    26. Vy jste Já; nepřichází vůbec v úvahu to získat
    27. To, co máte rádi, bude časem považováno za nic
    28. Nic není ve vašich rukou
    29. Všechny věci jsou slovem slovu a prostřednictvím slova
    30. Ve světě není nic jiné než tato nevědomost (vědomí), jež je největším podvodníkem
    31. Krišna říká: „Díky oddaným zpěvům jsem se projevil. Bez oddaného nemohu být projeven."
    32. Viděli jste svět předtím, než jste se narodili?
    33. V tomto světě není nic, co by bylo pravdou, tudíž není zapotřebí dodržovat zásady a nařízení
    34. Někdo může být třeba i vládcem světa, ale dokud nerealizuje své vědomí, jeho dosažení je podobné přeludu
    35. Při rozpuštění individuality zmizí strach ze smrti
    36. Milovat někoho druhého je cizoložstvím
    37. Když si prostě uvědomujete své bytí, je tu potom zapotřebí Bůh či svět?
    38. Všechny činnosti se dějí prostřednictvím konceptů
    39. Vaše pravá přirozenost je před vědomím
    40. Ten, kdo praktikuje oddanost, definitivně získá prodloužení života
    41. Všechny vaše zkušenosti jsou neskutečné
    42. Musí zde být neotřesitelná víra v Gurua
    43. Poznáte pravdu, až když umřete?
    44. Bez existence tohoto atomického vědomí nemá svět, živá bytost, či Brahman vůbec žádnou podporu
    45. Vaše vědomí prošlo milióny inkarnacemi
    46. Není-li tu žádná zkušenost jediného slova během bdění, potom právě toto je vaše pravá přirozenost
    47. Poznání ´já jsem´ miluje sebe sama, a proto můžete rozlišovat mezi dobrem a zlem
    48. Ve skutečnosti však svět vyvstává s vašim vědomím
    49. Pravdu bez milosti Gurua není možné dosáhnou
    50. Hrouda špíny (tělo) vypadá nádherně jen díky světlu Boha, uvnitř
    51. Toto vědomí nemá žádnou informaci ohledně toho, jak a odkud bylo vytvořeno
    52. Neustálé připomínání/opakování mantry je meditací
    53. Nejzazší Pravda je tato – Já nejsem ani forma, ani jméno
    54. Vraťte se do stavu, kdy jste neměli žádnou zkušenost čehokoliv
    55. Pravé Já je svědkem vědomí bez aktu pozorování
    56. Nezapomínejte na to, že jste potomkem svého Gurua
    57. Vnímáme existenci těla a prány, ale tělo a prána nás neznají
    58. Pro toho, kdo získal nejvyšší poznání, tu nejsou žádné další myšlenky kromě Boha
    59. Neexistuje žádná větší dobročinnost/charita, než nabídka Sebe-poznání
    60. Jestliže tam nedochází k žádnému setkání mezi potravou a pránou, není ani přítomné žádné vědomí
    61. Ten, kdo trestá je stejný, jako ten, kdo je trestán
    62. Nečistota karmy nemůže pošpinit bezforemné, neměnné Já, jenž je životní silou, vědomím
    63. Slovo/mantra Gurua je naší pravou přirozeností
    64. Co je známé bez uvědomění si toho, se nikdy nezmění
    65. Uctívání značí potěšit svou pravou přirozenost
    66. Jestliže získáte nějaké jmění, použijte ho pro duchovní účely
    67. Vesmír je vymyšlen vašim unikátním vědomím
    68. Žádný opravdový pocit individuality tu není
    69. Pokud si zapamatujete alespoň jednu větu co, co jste zde slyšeli, a zcela si ji osvojíte, budete osvobozeni

    70. Svět je neskutečný
    71. Abyste realizovali svou pravou přirozenost, přijměte učení Gurua
    72. Přestaňte se potulovat sem a tam a pokračujte v meditaci
    73. Nejvyšší duchovní úspěch je umění správného rozlišování
    74. Ten, kdo ví, že se nikdy nenarodil, může říci „Nejsem konatel."
    75. Ustupte dozadu; poté se stane to, co je viděno a cítěno, prázdné
    76. Sama zkušenost našeho vědomí je neskutečná a nehodnověrná
    77. Pravý oddaný nemá žádný pocit konatelství 
    78. Připomínáte-li si, že jste vědomí, Guru je s vámi
    79. Vše, co „nebylo", se stane tím, co opět „není"
    80. Nejposvátnější věcí na světě je vědomí
    81. K čemu jsou aspiranti, jejichž mysl není ustálená?
    82. Znalec vědomí je velice vzácným případem
    83. Splyňte s modrým stínem Absolutna
    84. Neměla by zde být žádná jiná touha než touha po Sebepoznání
    85. Máte čas na to, abyste si v tichosti zameditovali?
    86. Ponořte se hluboko do mysli, abyste se z ní dostali
    87. Dokud není pochopeno vědomí a prána, budou zde žádosti
    88. Vše se děje spontánně, proto na sebe neberte žádnou pýchu z konatelství
    89. Bůh nabývá svou formu skrze vědomí oddaného
    90. Vaše trápení jsou v důsledku vědomí, nikoli světu
    91. Já jsem bezforemné, bezchybné, čiré vědomí
    92. To, čemu nasloucháte, je nejvyšším druhem meditace
    93. Není-li zde přítomna zkušenost mysli, jste opravdově tiší
    94. Mysl nikdy nedokáže říci nic nového či originálního
    95. Je nutné mít Gurua, který chápe podstatu „Já"
    96. Je nutné realizovat, že vědomí samo je nevědomost
    97. Považováním se za tělo sebe den za dnem degenerujete
    98. Nejste vědomím a ani tím, co je zakoušeno skrze vědomí
    99. Abyste poznali tajemství vědomí, musíte se s ním důvěrně sblížit
    100. Nejvyšší formou uctívání je pamatovat si to, co jsme si vyslechli od Gurua
    101. Vědomí hledajícího je totožné s posvátnými chodidly Satgurua
    102. Jedinou důvěryhodnou věcí v tomto světě jsou Guruova slova: „Já jsem Brahman"
    103. Satguru je vaše vlastní přirozenost
    104. Veškeré zdánlivé štěstí, které zakoušíte, se stává zdrojem utrpení
    105. Átman, „Já", není potěšeno bez kontemplace a oddanosti ke Guruovi
    106. Buďte ke svému vědomí loajální
    107. Nevěnujte pozornost věcem poznaným skrze vědomí
    108. Odsoudili jste k doživotí Toho, kdo je svou přirozeností svobodný
    109. Jestliže samo vědomí je zakořeněno v nevědomosti, je svět skutečný nebo falešný?
    110. Kdy a jak jste nabyli myšlenku, že „vy jste"?
    111. Činnosti přináší utrpení proto, že si přivlastňujete konatelství
    112. Sama zkušenost vašeho bytí je nepravdivá
    113. Pro Parabrahman musíte obětovat Brahman, projev
    114. Nahlížejte na vše jako na neskutečné
    115. Vnímáte snový svět, ale kolik z vás rozpoznává pozorovatele?
    116. Dokonalé štěstí je na úrovni vědomí nemožné
    117. Nenechte se lapit do klece svého intelektu
    118. Satgurua není možné pochopit, přesto vás obdaří pokladem Své pravé a věčné přirozenosti
    119. Univerzální vědomí je velmi rozlehlé, ale ve své přirozenosti je neprojevené
    120. Toho, kdo dělá tělo činným, neviděl nikdy nikdo umřít
    121. Věnujte pozornost pouze Zdroji
    122. Pouze nevědomá bytost projektuje ve své mysli budoucnost
    123. Vědomí setrvává se znalcem jakožto jeho stín
    124. Abychom pochopili vědomí, je nutná úcta ke Guruovi
    125. Ten, kdo je oddaným svého vlastního "Já", se stává duší všech
    126. Vesmír vykvetl ve vašem vědomí
    127. Tam, kde není klam bytí či ne-bytí, je Parabrahman, Absolutno
    128. Z pohledu Džňánina není nikdo nevědomý
    129. Největší odvahou je mít přesvědčení, že nejste tělo
    130. Meditovat na vědomí můžete jen milostí Gurua
    131. Ten, kdo praktikuje oddanost, nikdy neriskuje úpadek
    132. K pravému naslouchání nedochází prostřednictvím uší, ale skrze vědomí
    133. Tělesné vědomí vám čas pro opakování mantry či pro meditaci neposkytne
    134. Přemýšlejte pouze nad tím, jak, proč a kdy jste si začali uvědomovat, že „vy jste"
    135. Veškerá práce, kterou provádíte, bude vždy nedokonalá, protože vaše samotné bytí je nedokonalé
    136. Existuje zde větší záře než ta, díky níž víte, že "vy jste"?
    137. Samotný pocit „Já jsem" je podvod
    138. Nikdo nemá individuální formu jakožto své vlastnictví
    139. Meditací je míněno držení se vašeho poznání „Já jsem"
    140. Pravá přirozenost je neměnná
      konec 2. části (70-140) – překlad: Gabriela Adámková

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.